Vragen en opmerkingen van mijn cliënten. Herkenbaar?
” Mijn kind is zó bang om in de aandacht te staan.”

” Elke avond is het een drama om ons kind naar bed te brengen.”
” Mijn kind vraagt alleen maar negatieve aandacht.”
“Op school zijn allemaal problemen, thuis is er niets aan de hand.”
of
“Ik herken zo veel in wat mijn kind doet dat het soms pijn doet.”
“Wat zit in het karakter van mijn kind en wat is mijn aandeel daarin?”
“Wat hebben wij als ouders tot nu toe fout gedaan, of mogen we daar zo niet naar kijken?”
“Wat kan ik mijn kind leren over waar ik zelf tegenaan ben gelopen?”
“Hoe werkt het erfelijke stuk, want ik zie zo veel gelijkenis met ….. ” 

Wat is van mij en wat geef ik mijn kind(eren) mee?

Je kent als ouder vele vragen. Onder de vragen zit een grote verantwoordelijkheid verborgen, want je beseft heel goed hoeveel invloed je hebt. En, net als iedere ouder, doe je het liever “goed’ dan ‘fout’, ook al besef je je dat je op die manier niet altijd kunt denken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, moet ik ingrijpen of loslaten, streng zijn of juist mild. Wat heeft mijn kind nodig als het bang is, bedroeft, boos of blij. Wat doe ik als het te veel eisen stelt, over grenzen gaat, onzichtbaar probeert te zijn. Wat gebeurt er keer op keer in de dynamiek tussen mijn kind en mij, of tussen mijn partner en ons kind.

Sommige vragen kun je samen met je partner of kind bespreken. Sommige vragen mag je naast je neerleggen.
Er zijn echter ook vragen die keer op keer terug weten te komen of die iets raken op een onderliggende laag. Vragen die niet vragen om meer woorden en meer nadenken, maar om op onderzoek te gaan naar de onderliggende boodschappen. Naar dat wat in de diepte verborgen ligt en vaak raakt aan iets wat je niet zomaar zelf zichtbaar krijgt.

Luisteren naar deze grotere signalen in het leven en op zoek gaan naar wat daar onder ligt is van groot belang. Het komt niet voor niets keer op keer terug. Het raakt niet voor niets.

Juist dat wat zichtbaar probeert te worden kan een cadeau voor de toekomst van jou, je partner en je kinderen zijn.

Elke dag weer probeer je hier je weg in te vinden. Ergens weet je heel goed: hier wil ik iets mee, of hier moet ik iets mee.

Het kan zijn dat je je af blijft vragen:
Is dit nou iets waar ik iets in te doen heb?
Ligt het aandeel of probleem bij mijn kind?
Is dit een familieding, want ik zie het ook zo terug bij mijn eigen ouders?

Het kan ook zijn dat jij of jullie geen idee hebben. Wel merk je dat er iets in de weg zit of mis gaat. Iets waar je graag hulp bij zou willen.

In de opvoeding van onze kinderen hebben we allemaal één bepalend voorbeeld gehad: Dat wat we zelf hebben meegemaakt en ervaren bepaalt voor een groot deel hoe we het wel of niet willen doen voor onze toekomst. Ons opgedane beeld is deels zuiver en deels ingekleurd. Als kind hebben we allemaal aannames gedaan en dingen besloten waardoor ons leven ‘veiliger’ werd in onze eigen ogen. Jij hebt dit gedaan, ik heb dit gedaan, je kinderen doen dit. Dat is prima, menselijk en zorgt soms ook voor verwarring.

We worden geboren en landden allemaal in een unieke gezinssituatie. Je broers en zussen komen in een andere situatie terecht dan waar jij geland bent en dit geldt ook voor je kinderen. Het heeft invloed of er een zus boven je zit, of onder je. De bevalling is je eerste ervaring met welkom weten, een miskraam in de familie kan sporen achterlaten. Je ouders kunnen net door een dal gaan, wie weet kon je oma de wereld niet helemaal aan  of heeft je overgroot opa veel verlies gekend in de oorlog. Deze invloed is niet dagelijks zichtbaar en niet altijd relevant maar kan soms voor zichtbare en onzichtbare sporen zorgen.

Soms vragen deze -vaak onverwerkte- zaken uit het verleden om aandacht. Soms vraagt de manier waarop jij en je partner, of jij en je kinderen op elkaar inhaken om iets dat zichtbaar gemaakt mag worden.

Soms laten jullie als partners iets zien naar elkaar toe. Soms vertoont je kind gedrag wat duidelijk maakt: Er is iets wat aandacht verdient. Er is iets dat zichtbaar wil worden.

Een kind kan bijvoorbeeld onbewust voelen: Boosheid is wel aanwezig in ons gezin, maar er is niemand die het echt laat zien. Ik neem deze taak wel op me, en laat de boosheid vrij! Of een kind kan denken: dan mag ik ook vooral niet boos zijn. Zo doen we dat blijkbaar bij ons in het gezin!

Allerlei gedrag kan zo een achtergrond hebben in de gezinssituatie of het familiegeweten. Het familiegeweten is simpel gezegd: Zo doen we dat binnen onze familie, en iedereen heeft zich aan deze onuitgesproken wetten en regels te houden om er bij te mogen blijven horen. Dit familiegeweten kan uit een van beide ouders komen, of uit beiden. Wat we bij onszelf merken als we tegen het familiegeweten ingaan is dat we als eerste beweging schuld ervaren. Het gevoel; “Ik doe het niet goed” komt als impuls naar boven. Daarna kun je in vrijheid beseffen: Dit is wat ik wil doen, niet dat wat me is aangeleerd.

Door samen te onderzoeken waar je vragen en het gedrag of de reactie van je kind vandaan komen ontstaat er bij jou inzicht en vaak een directe helderheid. Het onzichtbare wordt je zichtbaar.

Door deze zichtbaarheid kan er ruimte en bewegingsvrijheid optreden in jullie gezin. Bij allemaal, want we beïnvloedden elkaar op vele vlakken. 

Ik wil je helpen om die vragen -die gaan over wat zichtbaar is en wat onzichtbaar lijkt te zijn- te onderzoeken, zodat ik je kan laten zien en vooral ook kan laten ervaren waar het gedrag of de reactie van je kind echt over gaat.

Op het moment dat je hier helderheid op krijgt ontstaat ruimte en vrijheid om te bewegen. Om net iets anders te bieden dan wat je denkt dat er nodig is, maar waarvan je door de nieuwe inzichten op diep niveau begrijpt: dit is waar het over gaat.

Dat is niet iets wat onmiddellijk makkelijk wordt, maar wel iets wat dan binnen je mogelijkheden komt. Je jonge kind zal hier waarschijnlijk direct op reageren. Omdat je op een diepe basis voor begrip en veiligheid zorgt ontstaat er meer rust bij iedereen in het gezin. Oudere kinderen hebben vaak al een steviger: ‘`Zo zal de wereld eruit zien’- wereldbeeld opgebouwd en willen nog wel eens checken wat de nieuwe dynamiek doet binnen het gezin.

In alle gevallen geldt: Je hele gezin zal met je mee gaan bewegen als jij de bewegingsvrijheid opzoekt.

 

Nieuwsgierig naar wat er bij een van jullie zo om aandacht vraagt? 

Weet je welkom en vul het contactformulier hieronder in! 

Hoe ziet een traject bij Reijkwijdte eruit?

Ik werk in eerste instantie alleen met jou of met jullie en niet met je kind. Wat we doen heeft wel direct en indirect invloed op wat je je kind meegeeft en hoe je je in je gezin beweegt. Als het nodig is zullen we met het hele gezin werken.
Soms kan het werken met beide ouders een voordeel zijn. Dit kunnen we bij de intake samen onderzoeken.

Aarde & veiligheid: Dit is de basis die nodig is. Ieder mens heeft dit nodig om verder te komen en te durven kijken wat onzichtbaar lijkt.

Vanuit het hier en het nu kunnen we samen op zoek gaan naar wat er gebeurt. Bij je kind, bij jou, in de wisselwerking binnen jullie gezin of binnen situaties waar je kind mee in aanraking komt. Dat kan op school zijn, in contact met jullie of juist met anderen, op bepaalde momenten of structureel.

Aan de ene kant is de invloed van jou als ouder vaak nog groter dan je al dacht. Uiteraard zijn er ook situaties waar je als ouder weinig invloed op blijkt te hebben.
Wat altijd in je macht ligt is omgaan met de situatie  en met de inzichten, kennis en ervaring die je hebt. Het is altijd een zoektocht naar helderheid en handvatten.

Ook bij trajecten waarin je als ouder weinig invloed blijkt te hebben kan ik je met mijn achtergrondkennis en expertise begeleiden en richtingen wijzen.

Elk gedrag van een kind bevat een vraag vanuit een behoefte.

Wil je meer weten over het Reijkwijdte Traject?
Wil je meer weten over de investering?

Het contactformulier, start van de ontdekkingsreis

Wil je starten? Vul dan hieronder het contactformulier in. Ik zal je mailen om een belafspraak te plannen.

Liever e-mailen of bellen? Ik ben ook bereikbaar op Arianne@Reijkwijdte.nl en op 015 – 30 30 28 2

Contactformulier